Amnesty International spodbuja šole in širše šolske skupnosti s celega sveta h gradnji kulture človekovih pravic. Naš program Človekovim pravicam prijazne šole želi opogumiti mlade in k aktivnemu sodelovanju spodbuditi celotne šolske skupnosti, da na vsa področja šolskega življenja vključijo vrednote in načela človekovih pravic.
V nadaljevanju je na voljo nekaj pojasnil, na dnu strani pa najdete dodatna gradiva o programu Človekovim pravicam prijazne šole.
Kaj je program Človekovim pravicam prijazne šole?
Gre za to, da se v ospredje izobraževalnega procesa postavljajo človekove pravice, ki postanejo del vsakdanjega šolskega življenja. Šola postane model za učenje človekovih pravic preko načina sprejemanja odločitev, medsebojnega ravnanja, vse do učnega načrta in obšolskih dejavnostih ter okolja, v katerem poteka pouk.
Temeljne vrednote Človekovim pravicam prijaznih šol so enakost, dostojanstvo, spoštovanje, nediskriminacija in sodelovanje. Gre za šolsko skupnost, kjer se uči, poučuje, opravlja, spoštuje, varuje in spodbuja človekove pravice. Človekovim pravicam prijazne šole so okolja, ki vključujejo in vsakega spodbujajo k aktivnemu sodelovanju v šolskem življenju, ne glede na status ali njihovo vlogo, in kjer se spodbuja kulturna raznolikost. Mladi in šolska skupnost se z vsakodnevno uporabo učijo spoštovati človekove pravice. S pristopom, ki presega meje učilnice in se dotika vseh vidikov šolskega življenja, t. i. »celostni pristop«, »holistični pristop« ali »na človekovih pravicah temelječ pristop«, tako šola kot mladi postanejo močni pobudniki sprememb v svojih širših skupnostih.
Za kaj gre pri programu Človekovim pravicam prijazne šole?
Program Človekovim pravicam prijazne šole spodbuja in podpira razvoj globalne kulture človekovih pravic tako, da spodbuja mlade ljudi, učitelje in širšo šolsko skupnost po celem svetu k ustvarjanju šolske skupnosti s poudarkom na človekovih pravicah. Sodelujoče šole poskušajo razviti celosten šolski pristop za poučevanje človekovih pravic, v katerega bi v ključna področja šolskega življenja vključili vrednote in načela človekovih pravic. Program presega meje učilnice in sega vse do skupnosti, v upanju, da spremeni način, kako ljudje dojemajo in sodelujejo pri nagovarjanju tem, ki so povezane s človekovimi pravicami. Prepričani smo, da z vedno večjim znanjem ter spreminjajočim se obnašanjem in odnosom v celotnih skupnostih lahko pride do oblikovanja svetovne kulture človekovih pravic.
Namen programa Človekovim pravicam prijazne šole:
- Opolnomočenje mladih in spodbujanje aktivnega sodelovanja vseh članov šolske skupnosti k vključevanju vrednot in načel človekovih pravic na vseh področjih šolskega življenja.
- Omogočiti mladim, da poznajo svoje človekove pravice in obveznosti, ter spodbuditi mlade k branjenju svojih pravic in pravic drugih na podlagi vrednot, kot so enakost, dostojanstvo, spoštovanje, nediskriminacija in sodelovanje.
Program je osnovan na 10 globalnih načelih Človekovim pravicam prijaznih šol. Ta načela temeljijo na mednarodnih standardih in normah človekovih pravic, kot je npr. Splošna deklaracija človekovih pravic. Če želi šola postati del programa, se jo spodbudi, da v štiri ključna področja šolskega življenja, to so vodstvo, odnosi, učni načrt in obšolske dejavnosti, prav tako tudi šolsko okolje, vključi temeljna načela človekovih pravic.
Kako postati Človekovim pravicam prijazna šola?
Program Človekovim pravicam prijazne šole izvajajo šole v sodelovanju s celotno skupnostjo ter podporo Amnesty International.
Šola se sama odloči, na kakšen način bo v okviru državnega šolskega sistema ter socialnega in kulturnega konteksta, v katerem deluje, v svoje delovanje vključila človekove pravice. Spodbujata se kreativnost in inovativnost! Podpora, vodenje in primeri navdihujočih aktivnosti so na voljo na vsakem koraku.
Po določenem času se oceni vpliv projekta. Rezultati služijo izboljšanju programa in vpeljavi začasnih popravkov šolskih učnih načrtov, če so ti potrebni. Poleg tega lahko šole tako ocenijo, ali program dosega svoje namene in cilje.
Zakaj so človekove pravice v šolah pomembne?
Šole so v naših življenjih in v življenju skupnosti ključnega pomena. Kot odsev širše družbe igrajo pomembno vlogo pri socializaciji mlajših generacij in tako pripravljajo učence na to, da postanejo aktivni in sodelujoči člani družbe. V medsebojno povezanem in globaliziranem 21. stoletju so mladi izpostavljeni spreminjajočemu se svetu, svetu revščine, neenakosti in drugih nepravičnosti, ki so še vedno sestavni del življenja milijonov ljudi.
Človekove pravice lahko šolam po svetu podarijo skupen jezik, jezik enakosti, nediskriminacije, vključevanja, spoštovanja, dostojanstva in sodelovanja, ki je ključen za doseganje mirnejše in pravičnejše svetovne družbe.
Poučevanje človekovih pravic je ključno sredstvo za pridobitev znanja, sposobnosti, odnosov ter vrednot, ki so potrebne za razvoj kulture človekovih pravic. Amnesty International kulturo človekovih pravic razlaga kot ozračje, v katerem vsi člani določene skupnosti razumejo, cenijo in varujejo človekove pravice, kjer vrednote enakosti, dostojanstva, spoštovanja, nediskriminacije in sodelovanje vodijo politiko in so osnova za sprejemanje odločitev znotraj skupnosti.
Gradiva:
- Povzetek predstavitve programa Človekovim pravicam prijazne šole
- Predstavitev .ppt
- Predstavitev .pdf
- Predstavitvena brošura za učenke in učence ter dijakinje in dijake (ang)
- Predstavitvena brošura za učiteljice in učitelje (ang)
- Predstavitvena brošura za vodstvo šole (ang)
- Predstavitvena brošura za lokalno skupnost (ang)
Za več informacij o programu Človekovim pravicam prijazna šola nam, prosimo, pišite na sola@amnesty.si.




.jpg)
