Šola človekovih pravic

Učenje človekovih pravic

Za lažje razumevanje učenja človekovih pravic smo pripravili seznam najpogostejših vprašanj in seveda odgovore nanje, spodaj pa najdete tudi podrobnejšo razlago.

 

 

 

 

 

Kaj pomeni učenje človekovih pravic?

Učenje o človekovih pravicah je proces, ki se ga lahko loti kdorkoli, kjerkoli. Ne glede na starost se posameznik izobražuje o svojih pravicah, pravicah drugih in o procesu njihovega prisvajanja. Ljudem omogoča ozaveščanje in promocijo enakopravnosti, ponosa in spoštovanja v svojem okolju, družbi in po vsem svetu.

Kakšno učenje človekovih pravic omogoča Amnesty International?

V sodelovanju z ljudmi, skupnostmi, šolami in univerzami ustvarjamo zavest o njihovih pravicah, poglabljamo znanje in razvijamo spretnosti, vrednote in odnos do promocije človekovih pravic v njihovih življenjih in delu.

Zakaj sploh omogočati učenje človekovih pravic?

Učenje človekovih pravic je nujno, če se hočemo zoperstaviti njihovim kršitvam. Z ustvarjanjem pogojev kritičnega mišljenja je ljudem dana možnost razmišljanja o njihovih vrednotah in obnašanju ter posledično možnost spremembe obnašanja. To pa preprečuje zlorabo človekovih pravic, omogoča ljudem boj proti diskriminaciji in sodelovanje pri procesih odločanja.

Ali je naša dolžnost učiti ljudi o človekovih pravicah?

Da. Vsakdo ima pravico do spoznavanja, iskanja in informiranja o človekovih pravicah in svoboščinah. Prav tako naj bi imel vsak človek pravico, da se pouči in uči o človekovih pravicah. Vlade morajo omogočiti in zagotoviti svojim državljanom učenje človekovih pravic. To jim zagotavljajo različne mednarodni, regionalni in nacionalni dokumenti.

Kaj prinaša učenje človekovih pravic?

Učenje človekovih pravic omogoča ljudem, da se zavedajo svojih pravic. Zagotavlja, da se vladajoči zavedajo svoje odgovornosti do ljudi. Omogoča povezovanje ljudi z enakimi prepričanji in vrednotami ter jih spodbuja pri promociji človekovih pravic v njihovih sredinah, družbah in po vsem svetu.

Ali je učenje človekovih pravic pogojeno z določeno starostjo?

Ne. Vsakdo ima pravico do učenja človekovih pravic, ne glede na starost. Ljudje vseh starosti morajo sodelovati pri odločanju in uveljavljanju človekovih pravic. Začnejo naj v svojih sredinah in nadaljujejo na nacionalnih ravneh. Tako bodo spodbudili svoje vlade, da bodo izpolnjevale svoje obljube. S tem pa si istočasno odpirajo možnost globalnega povezovanja in vzpostavljanja družb, ki spoštujejo človekove pravice.

Ali lahko kdorkoli uči človekove pravice?

Da. Kdorkoli lahko prakticira in (se) uči o človekovih pravicah. Izvajalec učenja človekovih pravic je najbolj učinkovit, ko uporablja teorije, s katerimi ustvarja plodna tla za učenje o svobodi izražanja in o spoznavanju kritične analize. Amnesty International uporablja demokratični pristop k učenju, ki spoštuje tako učiteljice_e kot učence_ke. Tako zagotavlja moč učenju človekovih pravic. Uporabljamo kolegialni odnos, ki omogoča najhitrejše učenje tako nas kot drugih.

»Sebe vidim kot učiteljico. Organiziram delavnice, ki mi omogočajo, da med ljudi sadim upanje do sprememb. Sem sedanjost, ki se trudi spremeniti prihodnost. Tudi če mi sprememb ne bo uspelo uživati, se zavedam, da jih bodo uživale bodoče generacije.« (Yoshi Garcia, mlada aktivistka iz Salvadorja)

Je učenje človekovih pravic koristno, čeprav veliko ljudem primanjkuje osnovnih stvari, kot so npr. hrana in pitna voda?

Da. Učenje človekovih pravic omogoča ljudem zahtevati, da tisti, ki pravice kršijo (ljudje, korporacije, vlade), za svoja dejanja odgovarjajo. Taka dejanja vodijo do dolgoročnih sprememb in prekinejo začarane kroge odvisnosti, do katerih lahko pride, če se kršitve (npr. onemogočanje dostopa do hrane in pitne vode) ne obravnavajo kot zlorabe človekovih pravic.

Kdo financira učenje človekovih pravic?

Amnesty Internacional financirajo običajni ljudje, ki redno donirajo in/ali plačujejo članarino. Šola človekovih pravic se občasno financira tudi iz državnih ali mednarodnih razpisov po strogem in natančnem postopku odobritve, ki nam omogoča neodvisnost in nepristranskost na vseh ravneh našega dela.

Kako lahko sodelujem?

Verjamemo, da je v znanju moč. Vsakdo poseduje potencial in moč, da se upre kršiteljem pravic. Na tej spletni strani najdete številna gradiva in priročnike, s katerimi lahko samostojno izvajate učenje človekovih pravic, vabljeni pa tudi, da obiščite še en izobraževalni kanal slovenske Amnesty, poimenovan Akademija Amnesty, kjer se lahko tudi samo samostojno izobražujete, vključno z opravljanjem spletnih tečajev.


Učenje človekovih pravic je “namerno, participatorno delovanje, ki želi doseči opolnomočenje posameznikov, skupin in skupnosti skozi pridobivanje znanj, spretnosti in vedenj, usklajenih z mednarodno priznanimi načeli človekovih pravic”.

Postopki in dejavnosti v okviru učenja človekovih pravic, ki jih zagovarja Amnesty International, sledijo petim temeljnim ciljem:

  1. nasloviti temeljne razloge za kršitve človekovih pravic,
  2. preprečiti zlorabe človekovih pravic,
  3. boriti se proti diskriminaciji,
  4. širiti enakopravnost,
  5. povečati sodelovanje ljudi v demokratičnih procesih odločanja.

Amnesty International vidi učenje človekovih pravic kot pomembno orodje za dvig zavedanja o človekovih pravicah in opolnomočenje ljudi, da ne le bolje razumejo svoje pravice, ampak tudi aktivno sodelujejo pri sprejemanju odločitev, ki jih zadevajo, vključno s sodelovanjem v konkretnih individualnih in skupinskih akcijah za širitev, zaščito in uresničitev človekovih pravic.

Učenje človekovih pravic pomeni izobraziti ljudi o pravnih virih in načelih človekovih pravic, o vrednotah, na katerih temeljijo, in kako se jih lahko uresniči in zaščiti v vsakodnevnem življenju. Učenje človekovih pravic poteka tudi skozi spoštovanje človekovih pravic; med izobraževanjem in usposabljanjem se mora spoštovati tako pravice izvajalcev aktivnosti kot učencev. Učenje človekovih pravic poudarja tudi učenje za človekove pravice, kar pomeni, da udeleženci pridobijo znanje, da uživajo in udejanjajo svoje pravice in spoštujejo ter zagotavljajo pravice drugih.
Povzeto po Deklaraciji ZN o izobraževanju in usposabljanju za človekove pravice, 2.2 člen

Aktivnosti in potek učenja človekovih pravic tako temeljijo na:

  • pretresanju stališč, vrednot in obnašanja ter njihovem spreminjanju,
  • ustvarjanju sposobnosti za kritično mišljenje in analizo,
  • večanju zavedanja in ozaveščenosti,
  • negovanju trajne predanosti in zavezanosti človekovim pravicam,
  • aktivnem delovanju za širitev, zaščito in uresničevanje človekovih pravic.

Če bi radi izvedeli več o učenju človekovih pravic in kako sami izvajati aktivnosti, si preberite naš Priročnik o uporabi participatornih metod pri učenju človekovih pravic.